Stage
Mijn stage:
In mijn eerste jaar van de opleiding heb ik stage gelopen bij het bedrijf JLM Taxi, gedurende vier weken. Hoewel het bedrijf niet gerelateerd is aan sport, kon ik er wel een marketingopdracht uitvoeren. Tijdens mijn eerste gesprek werd al snel duidelijk dat er verbeteringen nodig waren op het gebied van social media bij JLM Taxi.
Tijdens dit gesprek kwam naar voren dat JLM te weinig actief was op social media. Hierdoor kampte het bedrijf soms met personeelstekort en liepen ze mogelijk nieuwe klanten mis, aangezien social media ook kan helpen bij het aantrekken van nieuwe klanten.
Om dit probleem aan te pakken, heb ik een onderzoek uitgevoerd. Ik ben gestart met zowel een interne als externe analyse. Hierbij heb ik veel waardevolle informatie verzameld door te kijken naar de concurrenten, die beter inspeelden op social media. De concurrenten voor het taxibedrijf JLM zijn andere taxibedrijven. Daarnaast heb ik gesprekken gevoerd met de chauffeurs, waaruit ook veel nuttige informatie naar voren kwam. De nuttige informatie die ik kreeg over het bedrijf was de doelgroepen leren en hoe de chauffeurs omgaan met de verschillende doelgroepen.
Na dit onderzoek kwamen verschillende oplossingen naar voren. Het zijn diverse kleine oplossingen die allemaal met elkaar verbonden zijn. Ik heb bewust voor deze oplossingen gekozen, omdat ze allemaal bijdragen aan het oplossen van het probleem.
Naast mijn opdracht heb ik ook met de chauffeurs meegereden. Dit gaf me vooral inzicht in de doelgroepen van JLM en in de dagelijkse taken van een chauffeur. Dit was een bijzondere ervaring voor mij, aangezien ik nog nooit eerder had meegelopen met een taxichauffeur.
Door mijn stage heb ik geleerd hoe het bedrijfsleven werkt en dat er meer bij komt kijken dan ik dacht. Ik ben blij dat ik stage heb kunnen lopen bij JLM, omdat het een relatief klein maar zeer gezellig bedrijf is.
Marketingopdracht:
Stagevideo:
Beoordeling stagebegeleidster: